Český spolek uživatelů OS/2

Teroristé z Marsu


Úvodní | Články | Forum | Hry | Mapa serveru | Poradna | Prohlídka OS/2 | Recenze | Rozcestník | Různé | Skupina | Tipy a triky

Gamesnická dvířka | OS/2 - Svět zajímavých her | Technologie Dive | Cyberpunkový horror | Dark Forces | Lidstvo vrací úder | Teroristé z Marsu | Temné panování Orků

Aktualizováno:

Autor: Michal Pohořelský, Uveřejněno: Neuveřejněná recenze hry

 

V roce 2040 lidstvo konečně dospělo k poznání, že planeta Země je ve vesmíru pouze jedna, a proto je sebevražedné ji ničit nesmyslnými válkami a znečišťováním životního prostředí. Po fiasku myšlenky řídit všechny národy světovými organizacemi OSN a NATO se většina existujících zemí spojila do velkých společenství jako Euro-Syndicate, Scandinavia, Asian Coalition a jiné. Naprosto neočekávaně však byl klid zbraní na Zemi přerušen brutálním způsobem.

Za velkou luxusní námořní lodí HYPERION se náhle vynořila z vody mimozemská nepřátelská ponorka a okamžitě ji poslala ke dnu. Na místo katastrofy byla okamžitě vyslána ponorka ze základny X-COM. Boj proti mimozemšťanům začal...

Hra X-COM Terror from the Deep (dále jen X-COM) vychází svou koncepcí ze starší hry UFO:ENEMY Unknown. Opět jste velitelem antimimozemšťanské obranné organizace známé jako X-COM, zase stavíte a staráte se o základny, najímáte vojáky pro boj na souši i pod vodou, intenzívně vynalézáte nové technologie a vyrábíte nové zbraně. Na začátku hry máme jednu běžně vybavenou základnu, dvě útočné ponorky, hrstku vědců, mechaniků, pár vojáků z námořnictva mnoha zemí se základním vybavením a finanční podporu vlád všech společenství světa. Nepřítelem lidstva je neznámá vysoce technicky vyspělá civilizace z hlubin oceánů.

Základním předpokladem úspěšného boje se zákeřnými mimozemšťany je vaše obliba u politiků jednotlivým společenství přispívajících do rozpočtu naší organizace X-COM, která přímo úměrná úspěchům v boji. Jestliže nebudete pečlivě plnit úkoly jednotlivých misí, státy začnou postupně snižovat výdaje na X-COM a nejvíce ohrožené vás přestanou nejen financovat, ale navíc podepíší smlouvu o vzájemné spolupráci s vašimi nepřáteli, slizkými ufony.

Hlavní tedy je dobře se připravit na všechny útoky či přepadové akce. V boji s nepřátelskou ponorkou jsou největším předpokladem vítězství především silné zbraně. Na začátku hry jsou naše útočné ponorky Barracuda vyzbrojeny pouze slabými torpédy Ajax a Craft Gas Cannonem, což nám umožňuje likvidovat pouze velmi malé nepřátelské ponorky. Proto je zřejmé, že se budete zpočátku vztekat i při souboji s malým Cruiserem. V závěru však několika výstřely dostanete i obrovskou a nejlépe vybavenou bitevní loď mimozemšťanů.

V přímých soubojích vojáků s ufony je velkou výhodou silná zbraň, dobré brnění a zkušenost. Ufoni neznají slitování, takže stačí jedna malá chybička a okamžitě ztratíte jednoho nebo i více vojáků. Zkušenost každého vojáka je závislá především na počtu zabitých nepřátel. Na začátku jsou všichni jen slabí Seamani, časem se z nich stanou Ensigni, poté následuje pár dalších a úplně nahoře nade všemi stojí Lientnanti s obrovským množstvím životů, ale stejným počtem pohybových bodů, které se zde, na rozdíl od prvního dílu nemění. Současně se také zvyšuje úspěšnost při střelbě.

Bojovat tváří v tvář smrti můžete hned v několika rozličných misích. Nejčastější je zcela určitě UFO Recovery Mission. Úkolem je zlikvidovat či neutralizovat všechny živé "zelené mužíky" v okolí sestřelené lodě. Tato mise, jakož i útok na vetřelecké kolonie, obrana přístavu a přepadení X-COM základny je velmi podobná svému předchůdci. Ostatní akce jsou naštěstí nové a neokoukané. Velmi lákavé, avšak poněkud obtížné je likvidování ufonů, kteří přepadli plovoucí loď.

Každého hráče, který není příliš vtažen do hry, určitě zaujme pestré a členité mořské dno, na němž najde kopce, útesy, korálové trsy mnoha barev, antické rozbořeniny, sochy, potopené středověké lodě a mnoho dalších zajímavých útvarů. Poněkud divně však působí fakt, že v některých misích, třeba základny mimozemšťanů, jsou vytvořeny naprosto stejnými architektonickými strukturami, což svědčí o určité lenosti vývojového týmu.

Mimozemšťani jsou víceméně rozděleni do několika různých druhů, které se od sebe tvarem a výkonem silně liší. Od malých Aqatoidů, kteří se svalí po jediné ráně ze slabší pistole, přes odporné Hallucinoidy a Xarquidy citlivé pouze na jeden typ zbraní, až po velmi odolné Lobster Many, kteří svým tělem dost připomínají kraby. Každý Lobster Man přežije dva zásahy z Sonic Cannonu nebo také nejničivější granát Sonic Pulser, který mu vybuchne u nohou.

Návštěvníci z Marsu jsou navíc proti našim vojákům zvýhodněni ještě speciálními vlastnostmi. Například Tasoth umí ovládat mysl (opravdu perfektní fígl), Hallucinoid vás umí několika elektrickými výboji zbavit života a Tentaculat vám z udělá z vojáka zombií, a pokud se snažíte toho zombíka zlikvidovat, tak se z něj vyklube nový Tentaculat.

Pouze kvalitní lodě a dobře vyzbrojení vojáci vás však nepřivedou ke konečnému vítězství. Než nějakou věc či zbraň vyrobíte, musíte ji nejdříve objevit. Proto je výzkum nesmírně důležitý. Jedním z důležitých úkolů, který musíte plnit od začátku celé hry, je zvýšení počtu volných míst pro mnoho dalších "získaných" vědců, techniků i vojáků. Prozkoumat mimozemské zbraně a materiály může v přijatelném čase pouze skupina nejméně 45 vědců. Poslední misi celé hry předchází hodiny tvrdé práce vašich badatelů a desítky více či méně důležitých objevů. Zkoumat v laboratořích můžeme většinu objevených předmětů, ale také živé ufony, z kterých nakonec vytáhnete poslední nutnou informaci k jejich vyhubení, která spočívá v prozrazení umístění ufonského města. Velká část objevených a prozkoumaných předmětů se poté dá okopírovat a vyrobit ve vašich dílnách. Všechny silnější zbraně a výkonnější letadla si musíte sestrojit sami, ty si za peníze (i když jich máte hodně) nekoupíte. Výhodným zdrojem financí je však také výroba a následný prodej materiálu, což nepochybně brzy zjistíte.

Hra se totiž dá předčasně ukončit dvěma způsoby. Buď vás mimozemšťané rozpráší, nebo budete hodně prodělávat. Jestliže po jedné měsíční uzávěrce nestáhnete své dluhy a nevrátíte se do plusových hodnot, je s vámi další měsíc konec. Společenství národů vás odepíše jako prodělečnou a zbytečnou instituci, jenž není schopna ochránit Zemi před invazí zelených nestvůr. Prodělávat ovšem můžete i při relativně velké úspěšnosti zásahů. Problémem může být fakt, že každá stavba ve vašich základnách si vyžaduje určitou částku na údržbu. Pokud máte základen hodně a peněz nedostatek, taky dlouho hrát nebudete. Založení samotné základny stojí dost peněz, takže vám doporučuji postavit si na začátku 3 základny a teprve při relativním přebytku peněz stavět další.

Osobně jsem celou hru dohrával s pěti základnami, přestože jich můžete mít maximálně osm. Všechno úsilí končí v okamžiku, kdy zjistíte, odkud ufoni vlastně přicházejí. Pak už stačí jen velký Leviatan plný vojáků a poslední mise je před vámi...

Velmi silnou stránkou hry je výborná atmosféra, která činí celou hru velmi přitažlivou, přestože grafika i zvuk mají průměrnou úroveň. X-COM je velmi dlouhou hrou, která mi připadá občas trochu nudná. Přínosem hry jsou ovšem relativně malé požadavky na konfiguraci počítače. Celkově jde o velmi dobrou hru, kterou doporučuji všem hravým zájemcům.

Zpět na začátek stránkyPopis hry X-COM Terror from the Deep

Strategická hra s vynikající atmosférou. Vaším úkolem je ochránit naší planetu před agresivní vesmírnou civilizací v roce 2040.
Požadavky
na hardware:
Alespoň 386DX/40, 4 MB RAM, 4 MB na pevném disku, VGA, CD-ROM, Sound Blaster, myš. Doporučuje se 486DX2/50, 8 MB RAM, VGA, 8 MB na pevném disku, CD-ROM (3x), Sound Blaster Pro/16/AWE 32, myš.
Výrobce: MICROPROSE
Cena: 1500 Kč

Úvodní stránka Webmaster Začátek stránky