Český spolek uživatelů OS/2

Temné panování Orků

Autor: Michal Pohořelský, Uveřejněno: CHIP 11/96, str. 242-243

 

Po značně úspěšném prvním dílu hry Warcraft se, s odstupem přibližně jednoho roku, probojovala na naše počítače její druhá verze. Zatímco Warcraft značně připomínal hru Dune II, Warcraft 2 se spíše podobá hře Command & Conquer. Základní systém hry se sice téměř nezměnil, ale Warcraft 2 s podtitulem Tides of Darkness nám nabídne velké množství vylepšení. Rozvržení hrací plochy je identické s první verzí hry. V levém horním rohu najdeme přehlednou mapku (Warcraft 2 má značně větší hrací pole). Pod mapkou se zobrazují aktivované jednotky nebo stavby, jejich odolnost a povely, na které vybraný objekt reaguje (ve formě velkých ikon). Jako vůdce lidského rodu se budete ze všech sil snažit, abyste v celkem 14 misích rozdrtil podlý a krvelačný rod Orků. Přitom každá vítězná armáda je složena s velkého počtu dobře vycvičených vojáků a rozsáhlého zázemí.

Zázemí je tvořeno jednotlivými budovami a obrannými věžemi. Stavby je možné stavět skoro všude bez nutnosti vytvářet podkladové čtverce. Základní a nejdůležitější budovou je statek, který musí být postaven těsně vedle dolu na zlato. Na statku se "vyrábějí" dělníci (peoni) a skladují se zde potřebné suroviny (zlato a dřevo). Všichni dělnici a vojáci potřebují potraviny, takže základem všeho je velký počet farem. Na boj s nepřítelem však můžeme pomýšlet až po postavení kasáren, kde se vytvářejí všechny běžné bojové jednotky. Vojenské jednotky (viz dále) je důležité pořádně vycvičit, takže ihned po kasárnách musíme postavit kovárnu a truhlárnu. Potom můžeme pro posílení obrany postavit několik střeleckých či dělových věží. V základně Orků najdeme budovy a věže sloužící ke stejným účelům. Když máme dostatek zlata a dřeva, provedeme postupně upgrade statku na tvrz a hrad, což nám umožní rozšířit základnu o speciální budovy.

Bojové jednotky mají na obou stranách vesměs stejnou sílu a lze je využívat ke stejným účelům. Lidé mohou útočit s pěšáky, rytíři na koních, lučištníky, ballisty, mágy a demoliční četou. Orkové mohou utočit s grunty, obry, sekerníky a catapulty, mrtvými rytíři a demoliční četou. Dvě poslední jednotky na obou stranách lze sice vyrábět pouze ve speciálních budovách, ale jejich účinnost může být obrovská. Mágové a mrtvý rytíři jsou vlastně kouzelníci, kteří mohou na nepřítele posílat např. vražedné krupobití či smrtonosný vír. Demoliční četa je tvořena skřítky, kteří umí, pomocí silné trhaviny, zničit libovolnou budovu či strategicky postavenou jednotku (ballista, catapult). Nepřítel ovládaný počítačem má, zejména v druhé části našeho tažení, velmi dobré schopnosti. Nepřítel může systematickým náporem či útokem z nečekaného směru rychle rozvrátit naší obranu, povraždit všechny dělníky a zničit všechny budovy.

Jednou z nových možností Warcraft 2 jsou bitvy na moři a ve vzduchu. Ke stavbě lodí potřebujeme tři další budovy - přístav, slévárnu a rafinérii. Ke stavbě lodí potřebujeme, vedle peněz a dřeva, mnoho oleje, který se těží z moře na těžebních plošinách. K dopravě oleje slouží na obou stranách tankery. Lidé i Orkové mohou proti sobě posílat lehké bojové lodě, transportní lodě, bitevní lodě a dokonce i ponorky. Průzkum terénu a nepřítele zajišťují u lidí letadla a u Orků vzducholodě. V několika posledních misích mohou lidé i Orkové používat útočné vzdušné jednotky - Jezdce na gryphonech a ohnivé draky. Přitom lstivý vzdušný útok na základnu či dělníky může zcela ochromit protivníka. Další novinkou je konfigurační parametr FOG OF WAR, který určuje způsob zobrazování celé hrací plochy a nepřátelských jednotek. Při standardním nastavení ON je hrací plocha v určité mlze a nepřátelské jednotky jsou vidět pouze v dohledu nejbližšího vlastního vojáka, dělníka či strážní věže. Při nastavení OFF je vidět bez omezení celá prozkoumaná hrací plocha. Velmi příjemná je rovněž inteligence vlastních jednotek, které vědí co se od nich očekává. Jestliže pošlete dělníka (peona) k lesu začne ihned těžit dřevo a pošlete-li ho k libovolné vlastní budově, začne ji okamžitě opravovat. Vojáci umí ve vybrané části terénu nejen hlídkovat a bojovat, ale také pronásledovat oslabené nepřátelské jednotky na ústupu.

Výrazným rysem hry je skvělá grafika SVGA (640 x 480 v 256 barvách) s velkým počtem detailů, kterou vynikajícím způsobem doprovází hudební doprovod. Řičení mečů, svištění šípů, skřípot dřevěných kol katapultů a odpovědi vojáků na naše příkazy je provedeno tak realisticky, že můžete snadno zapomenout na realitu. Při hraní Warcraftu II. můžete poslouchat svou oblíbenou hudbu, protože součástí zvukového doprovodu je i přehrávač Audio CD. Velmi důležitou možností je však síťové propojení (přes Novell Netware) až 8 lidských hráčů. Při nižším počtu hráčů je možné, aby za další soupeře hrál počítač. V rámci takového nastavení se však projeví jediný nedostatek celé hry - nelze nastavit schopnosti počítačem řízených nepřátel. Výsledkem je občas extrémní síla počítače, který dokáže rychle zničit všechny lidské soupeře. Kromě souvislé kampaně (14 misí) obsahuje Warcraft II. také velké množství dalších připravených scénářů, které jsou rozděleny podle velikosti hrací plochy. Jestliže hrajete sám proti počítači, projděte si všechny scénáře. Pro hru s jedním kamarádem na síti zvolte scénář "One way in, one way out". Pokud chcete bojovat s třemi či čtyři kamarády, zvolte si společně scénář "Death in the middle".

Warcraft 2 je prodáván na CD disku, který kromě vlastní hry obsahuje navíc editor map a zvuků (naneštěstí pouze pro WIN95), takže si můžete vytvářet nové mise podle vlastní fantazie. Warcraft 2 je rozhodně výborná hra, kterou nepochybně ocení všichni hráči strategických her.

Zpět na začátek stránkyPopis hry Warcraft 2

Strategická bojová hra v reálném čase odehrávající se na souši, ve vzduchu i na moři.

Požadavky
na hardware:
Alespoň 486DX, 8 MB RAM, 10 MB na pevném disku, CD-ROM (2x), Sound Blaster 2.0/Pro, myš. Doporučuje se 486DX4/120, 8 MB RAM, 25 MB na pevném disku, CD-ROM (4x), Sound Blaster Pro/16/AWE 32, myš.
Výrobce: Blizzard Entertainment
Cena: 1850 Kč