Český spolek uživatelů OS/2

OS/2 - Svět zajímavých her


Úvodní | Články | Forum | Hry | Mapa serveru | Poradna | Prohlídka OS/2 | Recenze | Rozcestník | Různé | Skupina | Tipy a triky

Gamesnická dvířka | OS/2 - Svět zajímavých her | Technologie Dive | Cyberpunkový horror | Dark Forces | Lidstvo vrací úder | Teroristé z Marsu | Temné panování Orků

Aktualizováno:

Autor: Michal Pohořelský

 

Ačkoliv se to zdá neuvěřitelné, současná mohutná vlna multimediální her má své kořeny v roce 1975, kdy bylo vydáno první číslo prvního počítačového časopisu na světě - americký BYTE. Dalších 6 let ovšem trvalo než IBM uvedla na trh své první PC s operačním systémem MS-DOS. Rok 1984 byl ve znamení agresivního nástupu výkonnějšího počítače PC/AT s pevným diskem. Teprve v roce 1988 se však hry prosadily u nás i ve světě na domácích 8 a 16bitových počítačích: ATARI 800 XE, ATARI 1040 STF, COMMODORE 64, COMMODORE AMIGA 500, SHARP MZ-800 a ZX-SPECTRUM. Na PC počítačích bylo tehdy velmi málo her, protože byly hodně drahé (např. Compaq Deskpro 386/16 MHz stál v říjnu 1988 přibližně 9000 DEM). Neutěšené postavení her pro systémy MS-DOS i OS/2 se však v roce 1989 začalo pomalu, ale jistě zlepšovat.

Zpět na začátek stránkyPrvní období her

V roce 1989 se tak dostaly hry pro PC počítače do svého prvního vývojového období, které trvalo až do roku 1993. V této době měla většina uživatelů počítače s Intel/AMD procesorem 386SX nebo 386DX. Drtivá většina kvalitních her proto vznikala v prostředí MS-DOS, které má malé nároky na systémové zdroje: Civilization, Dune II., Elite, Lemmings, Master of Orion, Prince of Persia, Wing Commander I., Wolfenstein 3D a další.

O poznání horší byla pozice her v náročnějších systémech Windows 3.x a OS/2. Zatímco ve Windows prováděli programátoři první herní experimenty, v OS/2 vznikly tři zajímavé hry:

Heli Rescue 1.1 Představuje akční simulátor vrtulníku. Úkolem hráče je střelbou zničit všechny protiletecké kulomety nebo vrtulníky nepřítele, zachránit zajatce a vrátit se na základnu. Hra se ovládá myší a nebo klávesami. Pokud se používá myš, kurzor myši ukazuje směr letu, který může být nahoru, dolů, dopředu, dozadu, klesání a stoupání. Současná verze 2.1 byla vylepšena o různé typy nepřátel, možnost házení bomb, větší počet vlastních vrtulníků a větší počet bojových misí.
MineSweeper 3.1 MineSweeper je vlastně kopií Windows hry Hledání min. Vyniká ovšem výbornými zvukovými efekty.
Roids 1.0 Kosmická střílečka, která od hráče vyžaduje velký postřeh a rychlou ruku na myši. Poslední verze 2.3 je popsána v dalším textu.

Zpět na začátek stránkyDruhé období her

Během roku 1994 se na PC trhu prosadily tři různé produkty, které výrazným způsobem přispěli k dalšímu rozkvětu firem produkujících hry. Prvním produktem byl procesor 486DX2/50 MHz, který postupně ovládl naše počítače a umožnil tak nástup první generace 3D her. Druhým, pro hraní velmi důležitým, obecně používaným produktem se stala zvuková karta (spolu s CD-ROM), což otevřelo velký prostor i multimediálním aplikacím. Nejdůležitějším hnacím motorem však byl fenomenální úspěch hry DOOM (DOOM II.), jenž velmi názorně všem ukázal, že vytváření počítačových her může být velmi lukrativní záležitostí. Díky této trojici se PC hry dostali do svého druhého (zlatého ?!) období trvajícího dodnes. Poněvadž současným hrám pro DOS a Windows 95 je věnován obrovský prostor v samostatných herních časopisech, budeme se zde věnovat několika kvalitním sharewarovým hrám pro zatím méně rozšířený systém OS/2 Warp:
Video Poker 1.0
(vytvořena: 1994)
Video Poker je velmi pěkná počítačová mutace klasické karetní hry Poker. Na počátku hry máte 25 USD, které můžete v pokeru prosázet. Zvolíte si velikost vašich sázek (od 1 do 5 USD) a tlačítkem Deal dáte signál svému elektronickému společníkovi, aby vám nabídl pět karet. Potom se musíte rozhodnout kolik karet chcete odmítnout. Za odmítnuté karty dostanete karty nové a když máte štěstí získáte některou z prémiových kombinací karet (třeba Four of Kind). Pokud máte nějakou prémiovou kombinaci karet, virtuální bankéř vám vyplatí zisk podle tabulky. Hra, která vedle hezké grafiky má také pěkné zvukové efekty, funguje v OS/2 verze 2.1 i v OS/2 Warp a vyžaduje 1 MB RAM.
Roids 2.3
(vytvořena: 1994)
Právě jste se stal velitelem malé vesmírné lodi a vaším úkolem je v každém z mnoha herních sektorů zničit všechny asteroidy (planetky) i nepřátelské objekty. K vašemu vítězství ve všech sektorech určitě výrazně přispěje dvojice rychlopalných kanonů a energetický štít. No, teď trochu normálních informací. Roids nabízí dvě různé úrovně hry. Pokud s hraním Roids teprve začínáte (nebo používáte procesor 486DX / DX2) zvolte úroveň Classic, umožňující likvidovat jen asteroidy (větší asteroid se po zásahu vždy rozpadne na dva kusy). Jestliže už patříte mezi zkušené hráče (a používáte procesor Pentium / 90) zvolte úroveň Enhanced, umožňující likvidovat asteroidy i dotěrné nepřátele (budete nucen bojovat s třemi typy nepřátel - Tetra, Bulb a Snipe) Dejte však pozor, protože v této úrovni může dojít velmi rychle k dramatickému zvýšení počtu objektů. Jinak si ve hře Roids samozřejmě můžete nastavit míru detailů (Detail), obtížnost hry (Skill), rychlost hry (Speed) a vaše oblíbené ovládací klávesy (Change Keys - myš se nepoužívá). Roids má slušnou vektorovou grafiku s hezkými zvukovými efekty.
GNU Chess 4.0 pl.65
(1994)
GNU Chess je typickým představitelem kosmopolitní aplikace (hry), jenž nezapře prostředí svého vzniku - grafický systém X-Window. Tyto kvalitní šachy najdeme také v Linuxu, Windows 3.x a mnoha dalších OS. V prostředí PM (Presentation Manager) nabízí GNU Chess více funkcí než šachy dodávané se systémem (např. funkce Hint!), ale nepodporuje hraní po síti s jiným hráčem a některé jeho funkce nejsou plně implementovány. Se systémovými šachy (Šachy OS/2 verze 2.0) má navíc jeden společný nedostatek - občasné výpadky grafiky v aplikačním okně.
UChess P5 1.17GA
(1995)
Nejsilnější šachy v OS/2 se nepochybně jmenují UChess. Jedná se o 32-bitovou aplikaci s pěknou grafikou, která je plně optimalizovaná pro procesor Pentium (Pentium PRO). Spouštět UChess na počítači s procesorem 486DX4 jsem nezkoušel. Jádro UChess je vytvořeno na GNU Chess 4 pl.74 (viz. předchozí hra) s množstvím dalších doplňků, jenž výrazně zvyšují jeho strategicko-taktické schopnosti při samotné šachové partii. Hra při spuštění vyžaduje grafický režim s 256 barvami, takže nelze používat standardní VGA rozlišení. Při hraní většina hráčů určitě ocení přehledně zobrazovanou hrací plochu bez výpadků grafiky. UChess má (kromě všech obvyklých funkcí) také rozsáhlou nápovědu, a proto jediný malý nedostatek spatřuji v absenci síťové podpory.
DOOM for OS/2 1.6b
(1994)
Popisovat hru DOOM nemá smysl, protože asi neexistuje žádný uživatel, který by ji neznal. DOOM byl (po svém obrovském úspěchu) velmi rychle přenesen z DOSu do dalších OS a zde se proto budeme věnovat verzi OS/2, jenž má vůči originálu několik odlišností. DOOM představuje jednou z prvních her, která je postavena na důležité multimediální technologii OS/2 - DIVE (viz. samostatný článek). Zde popisovaný a jinak volně dostupný DOOM představuje sharewarovou verzi bez oblíbených zbraní Plasma Rifle a BFG 9000. I když DOOM a CD-ROM verze DOOMa II. pracují v rozlišení 320 x 200 v 256 barvách je zajímavé, že sharewarová verze pro OS/2 vypadá s 256 barvami značně odpudivě. Grafiku odpovídající originálu může zajistit pouze grafický režim s 65535 barvami nebo režim s 16.7 milióny barev. Funkce v menu dovolují nastavit joystick, myš, obtížnost hry a Multi-player mód. Ve Warpu je možné hrát DOOMa ve třech režimech:
  1. Snap 1:1 - znamená hrát v aplikačním okně o velikosti 320 x 200 bodů, což je dost málo.
  2. Snap 2:2 - znamená hrát v aplikačním okně o velikosti 640 x 400 bodů, což je také málo.
  3. Režim celé obrazovky, který si manuálně zvolíte. Výhodou je, že při hraní nejste rušeni zbytkem pracovní plochy. Grafické rozlišení však musíte přizpůsobit výkonu počítače.
Nesmrtelnost při hraní vám zajistí klávesová zkratka IDDQD. Další informace najdete v doprovodném manuálu (252 KB). Jinak vytvářet nové DOOM (DOOM 2) mise je možné v samostatném freewarovém programu OS/2 PM DOOM MAP Editor.
MASTER ROIDS 0.9
(1995)
Mezi nejlepší sharewarové hry určitě patří nástupce hry ROIDS 2.3, který se nazývá MASTER ROIDS. Opět jste velitelem vesmírné lodi a vaším úkolem je v každém z mnoha herních sektorů zničit všechny asteroidy i nepřátelské objekty. Nový život dostanete automaticky za každý 10 000 získaných bodů. Vůči svému vzoru však má tato hra výrazně lepší grafiku, podporu až 4 hráčů a mnoho typů herních bonusů, které musíte lovit mezi vesmírnými asteroidy. Lepší grafika ovšem vyžaduje počítač minimálně s procesorem 486DX4/100 MHz a s 16 MB RAM. K dispozici máte 3 úrovně obtížnosti. Ke každé herní události (třeba výbuch nepřátelské lodi) si lze definovat vlastní zvukový efekt. V dialogu pro nastavení vašich oblíbených ovládacích kláves si můžete vybrat také jednu speciální bojovou funkci - Hyperspace, ochranný štít nebo extra rychlost.
MAKMan/2 1.0
(1996)
MAKMan/2 je v tomto krátkém přehledu další hrou, která používá multimediální technologii DIVE. Řecký MAKMan/2 je klonem velmi známé a staré hry PacMan. Navíc má pochopitelně několik vylepšení. Uživatel si může zvolit tři různé grafické podoby hry - Classic, 3D Look a Fufitos. Samotná hra se ovládá kurzorovými šipkami nebo joystickem.

Pro Warp je ovšem vytvářen stále větší počet komerčních her. V USA si můžete okamžitě koupit třeba některou z následujících her:


Úvodní stránka Webmaster Začátek stránky